ویژگی های کارتن

انواع کارتن اسباب کشی را بشناسیم !

امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست که صنعت کارتن‌سازی به یکی از صنایع مهم تبدیل شده است که در بخش‌های مختلف حضور پر رنگ آن را می توان مشاهده کرد.
همچنین به واسطه پیشرفتی که در تکنولوژی‌های مربوط به آن به وجود آمده است شاهد پیشرفت در تولید این محصول هستیم به طوری که تولید آن در ایران نیز با بالاترین حد تکنولوژی در حال اجرا می‌باشد.
اهمیت تولید کارتن بسته بندی در دنیای امروز را می‌توان این گونه توضیح داد که این محصول به عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین موارد در صنعت بسته‌بندی می‌باشد و از آن برای انواع بسته‌بندی‌های لوکس و مقاوم می‌توان استفاده کرد.
به طور کلی کارتن‌ها از سه لایه تشکیل شده‌اند که دو لایه رویی و زیری آن از کاغذهای صاف و به اصطلاح لاینر ساخته شده است و لایه میانی آن از کاغذهای کنگره‌دار و یا همان فلوتینگ تشکیل یافته است.
برای این که بتوانید به درک درستی از کاربردها و ویژگی‌های این محصول دست یابید لازم است با طریقه‌ی تولید آن آشنایی داشته باشید. در ادامه به بررسی مراحل تولید کارتن در کارخانه‌های ایرانی خواهیم پرداخت.

مراحل تولید کارتن

در مرحله اول تولید کارتن باید به بررسی نیاز مشتری پرداخت. در واقع در این حوزه باید به بررسی عملکرد تکنیکی، حفاظتی، اقتصادی، تبلیغاتی، اطلاع رسانی و فروش آن پرداخت. بنابراین در قدم اول باید با نیاز مشتری آشنا شد و مطابق با آن به تولید نمونه اولیه پرداخت. اگه نمونه طراحی شده به تایید رسید فرآیند تولید انبوه آن آغاز می‌شود.
در مرحله بعد برنامه و طرح تولید محصول به واحد تولید ورق کارتن ارائه می‌شود تا در این بخش ورق مورد نیاز تولید شود.
برای تولید این نوع ورق‌ها معمولا از ضایعات کاغذ و یا پالپ چوب برای تولید خمیر کاغذ استفاده می‌کنند. بعد از تولید ورق‌ها سایزهای مورد نظر بر روی آن اجرا می شود و در مرحله بعدی کار کنگره دار کردن و همچنین چسباندن کاغذ انجام می‌شود.

بعد از انجام تمام کار های ذکر شده ورق‌ها از بخش تولید ورق تحویل گرفته می‌شوند و متناسب با نوع کارتنی که قرار است تولید شود به دستگاه مربوطه ارجاع داده می‌شود.
برای تولید کارتن در این بخش می توان از یک خط تولید پیوسته و یا یک دستگاه مجزا استفاده کرد که هر یک از این روش‌ها در نوبه‌ی خود می‌توانند روش مناسبی باشند.
بعد از این که ورق‌ها از دستگاه‌ها خارج شدند کار چاپ و خط، برش، دایکات، لبه چسبانی و تا کردن انجام می‌گیرد. در نهایت کارتن‌های تولیدی وارد بخش بسته بندی می شوند و آماده بارگیری می‌شوند. در ادامه به انواع کارتن بسته بندی پی می‌بریم.

کارتن اسباب کشی

انواع کارتن و موارد کاربرد هر یک

همان طور که گفته شد کارتن تولید شده در صنعت کارتن سازی برای موارد مختلفی مثل کارتن اسباب کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل لازم است تا کارتن‌ها را در انواع و اقسام مختلف تولید کرد تا جوابگوی نیاز مشتری باشد.
از این رو برای انتخاب این محصول باید به بررسی نیاز خود پرداخته و متناسب با نیازی که دارید اقدام به انجام آن نمایید. در این مطلب به برخی از انواع کارتن و کاربردهای در نظر گرفته شده برای آن خواهیم پرداخت.

کارتن های تاشو

رایج ترین نوع کارتن می‌باشد که در فروشگاه‌های خرده فروشی شاهد فروش آن‌ها هستیم. این محصول یک بسته بندی مقوایی یا کاغذی است که به عنوان نگهدارنده و یا ظرف خارجی یک کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های این گروه می‌توان به امکان چاپ مارک محصول بسته بندی شده اشاره کرد.
همچنین این نوع بسته بندی را می‌توان یکی از ارزان‌ترین روش‌های بسته بندی معرفی کرد که توانسته است به واسطه‌ی ارزان بودن جایگاه خود در صنایع مختلف را به دست آورد.

کارتن تخم مرغ

همان طور که از نام این محصول بر میآید از آن برای محافظت و نگه داری از تخم مرغ استفاده می‌کنند. معمولا برای ساخت این محصول از روزنامه بازیافت شده استفاده می‌کنند. البته امروزه به واسطه پیشرفتی که در حوزه مواد اولیه این نوع محصولات به وجود آمده است برای تولید کارتن تخم مرغی از پلی استایرن PET نیز استفاده می‌کنند.

کارتن دایکاتی

معمولا این نوع کارتن‌ها شکل خاصی ندارند و با استفاده از دستگاه تولید می‌شوند. این محصول به یکی از مهم‌ترین محصولات در صنعت بسته بندی تبدیل شده است. این گروه شامل زیر مجموعه‌هایی است که عبارت اند از: کارتن‌های سوراخ‌دار، تلسکوپی و دایکات بدون در.

کارتن آسپتیک

از این نوع بسته بندی برای نگه داری انواع مایعات مانند شیر، آب میوه، خامه و … استفاده می‌کنند. برای ساخت این محصول از پلی اتیلن ها استفاده می‌کنند. این نوع بسته بندی‌ها در برابر نور، باکتری‌ها و بخار مقاوم می‌باشند به همین دلیل برای نگه داری از مایعات گزینه‌ی مناسبی می‌باشند.
از ویژگی‌های این نوع بسته بندی می‌توان به هزینه‌ی پایین، وزن سبک، محافظت کامل از محصول، ماندگاری طولانی و سهولت در مصرف اشاره کرد.

آشنایی با انواع کارتن

 کارتن بالا شیروانی

این محصول هم مانند نوع قبلی برای نگه داری از مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید آن از روکش پلی اتیلن و یا ورقه ورقه فویل استفاده می‌کنند.

کارتن های سخت

این محصول که با نام کارتن‌های تنظیم نیز در بازار شناخته می‌شوند نسبت به سایر محصولات موجود در بازار مقاوم‌تر می‌باشند و کارایی آن‌ها را می‌توان شبیه به کارایی نمونه‌های تاشو دانست. معمولا برای نگه داری وسایلی که ارزش بالایی دارند از این محصول استفاده می‌شود.

کارتن راه راه

این محصول با نام تخته موج‌دار و یا فیبر راه راه در بازار شناخته می‌شود و همه‌ی ما آن را به عنوان جعبه‌های قهوه‌‌‌‌ای مقوایی در بازار مشاهده کرده‌ایم. این محصول معمولا به صورت سه لایه تولید می‌شود که لایه میانی موج‌دار و لایه‌های بیرونی مسطح می‌باشند. از موارد کاربرد آن می‌توان به جابجایی وسایل و ارسال کالا در خرده فروشی‌ها اشاره کرد.

کارتن چند لایه

در این نوع به دلیل استفاده از تعداد بیشتری لایه، مقاومت بیشتری هم وجود دارد و برای مواردی که نیاز به استحکام بالایی وجود داشته باشد می‌توان از آن استفاده کرد. به طور معمول این محصول را می‌توان به صورت کارتن پنج لایه و هفت لایه در بازار یافت که برای حمل و نقل وسایل سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارتن لمینتی

این محصول طرفداران بسیاری در صنعت بسته بندی دارد که برای نگه داری از وسایل لوکس و گران قیمت از آن استفاده می‌کنند. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به سهولت در حمل و نقل، حفظ کیفیت محصول، امکان چاپ با کیفیت بر روی آن، ماندگاری بالای چاپ و … اشاره کرد.

کارتن بوش

به این نوع محصول، کارتن انقلابی هم می‌گویند که باعث می‌شود ماهیت محصول بسته بندی شده سالم بماند. همچنین این نوع کارتن می‌تواند به حفظ کیفیت محصول بسته بندی کمک نماید. از موارد کاربرد آن می توان به نگه داری از پودرها، مایعات و نیمه جامدها اشاره کرد.

کاربردهای انواع کارتن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *