کارتن-اسباب-کشی-چیست؟

کارتن اسباب کشی چیست؟

کارتن اسباب کشی پر مصرف ترین و محبوب ترین نوع بسته بندی از جنس کاغذ است که به دلیل مقاوم بودن آن برای بسته بندی و سپس حمل و نقل وسایل استفاده می شود. بیشتر مردم به دید اسباب کشی به این مقوا نگاه می کنند اگرچه در کنر آن کاربردهای فراوان دیگری نیز دارد. به طور کلی می توان گفت کارتن اسباب کشی یک ظرف یا جعبه است که از روی هم قرار گرفتن چند لایه مقوا یا کاغذ ساخته می شود.

معمولا این لاله ها فیبری و چین دار هستند که از سه لایه تشکیل شده اند و لایه زیر و رویی صاف هستند اما لایه میانی موج دار و چین دار می باشند و بیشتر جنبه بسته بندی دارند. مقواها بر اساس فلوتینگ تقسیم می شوند که فلوتیگ آنها بسته به جنس مقوا و تعداد لایه ها متفاوت است.

آشنایی با انواع کارتن اسباب کشی

کارتن اسباب کشی انواع و اشکال مختلفی دارند که بیشتر برای بسته بندی مواد غذایی، مواد پزشکی و دارویی، سخت افزارها و سایر کالاهای دیگر به کار می روند.

مقواهای تاشو در کارخانه ها به شکل لوله ایی و در سایزهای مختلف بسته بندی می شوند. برخی دیگر از مقواها به شکل یک سینی، با ته نشینی مواد جامد هستند و به صورت مسطح جابه جا می شوند و جمع کردن آنها در زمان بسته بندی صورت می گیرد. جهت راه اندازی کارخانه، بارگیری مقواها و بستن آنها به امکانات و تجهیزات با سرعت بالا نیاز است.

کارتن اسباب کشی آسپتیک

 

کارتن اسباب کشی

جعبه هایی که برای بسته بندی مایع استفاده می شوند که معمولا به شکل ورقه ورقه بسته بندی پلی اتیلن، فویل و مایع هستند. در روش اول این ورق ورقه ها به صورت رول چاپ می شوند و سپس به بازار عرضه می کنند. با برش مقوا ها، آنها را درجه گذاری کرده و بعد بسته بندی می کنند.

در روش دوم لوله ها قبل از هر چیزی مونتاژ می شوند سپس برای اتمام و پر کردن به قسمت بسته بندی کارخانه تحویل داده می شوند. این روش برای پردازش مقوای آر سپتیک مناسب است و برای محصولاتی مانند سوپ، شیر، آبغوره به کار می رود.

جعبه هایی بر پایه مقوا نسبت به قوطی هایی از جنس فلز بسیار سبک تر هستند اما چرخه بازیافت آنها طولانی تر و دشوار می باشند. برخی از کارخانه با بازیافت مقوا ها، آنها را به شکل مسطح یا گلوله در می آورند سپس در مصالح ساختمانی به کار می برند. برخی از کارخانه های بازیافت تنها الیاف مقوا مد نظرشان است اما برخی دیگر قبل از پردازش تمام لایه ها را از هم جدا می کنند.

کارتن تخم مرغ

سینی هایی جهت محافظت از تخم مرغ ها در زمان جابه جایی طراحی شده اند که با روش سنتی و جنس خمیر قالب و معمولا از روزنامه های باطله تولید می شوند. البته بعضی وقت ها از پلی استایرن انبساط یافته نیز استفاده می کنند.

کارتن چهار ضلعی شیر

این جعبه ها معمولا به شکل مکعب هستند و جعبه هایی بدون لبه مستقیم و زاویه راست مخصوص نگهداری و بسته بندی بستنی هستند. اشکال دیگر این جعبه ها به صورت چهار، شش و هشت ضلعی برای بسته بندی کالاها و محصولات خاص به کار می روند.

کارتن اسباب کشی پیر

پیر به ماده ای گویند که از آن برای تزئینات روی سقف، دیوار و تولید زیورآلات مشخص به کار می روند. ترکیبات اصلی این ماده شامل کربنات کلسیم پودر شده (ماده سفید رنگ) و چسب است که به وسیله قالب های گچی و کاغذ به عنوان نگهدارنده مواد به آن شکل می دهند سپس آنها را در اتاق مخصوص خشک کردن قرار داده تا سفت شوند.

تاریخچه کارتن اسباب کشی به چه زمانی برمی گردد؟

با شروع و پیدایش بشر نیاز روزمره به حمل و نگهداری مایعات افزایش یافت، طوری که در اوایل زندگی بشر از پوسته استفاده می کردند که به مرور زمان پوسته جای خود را به شیشه، سرامیک و فلزات داد.

حال در دو قرن اخیر موادی به اسم مقوا و پلاستیک جایگزین تمام مواد اولیه شدند. در اوایل تولید مقوا جهت نگهداری مایعات ایده غیر قابل قبول بود؛ اما به دلیل تجدید پذیری سریع نسبت به سایر مواد، کارآمد و به صرفه بودن در رده اول قرار گرفت. همچنین با پیشرفت تکنولوژی، جعبه های نوشیدنی در سایزها و شکل های مختلفی تولید و عرضه می شوند.

شیوه های انتخاب سایز درست کارتن اسباب کشی

انتخاب-سایز-درست-کارتن-اسباب-کشیانتخاب سایز درست کارتن اسباب کشی جهت بسته بندی کالاها جزء معضلات زمان اسباب کشی است در نتیجه باید مطابق سایز، حجم و وزن وسیله، جعبه مناسب آن را استفاده کرد. اگر خواهان اسباب کشی آسان و بدون دغدغه هستید از جعبه های مناسب بسته بندی و حمل اثاث جهت جمع کردن وسایل ریز استفاده کنید؛ اما وسایلی با سایز بزرگ مانند مبل را می توان با یک نایلکس روی آن را پوشاند. البته این جعبه ها را بسته به سایز وسایل به چند دسته زیر تقسیم می شوند:

جعبه بسته بندی در سایز کوچک

کوچک ترین کارتن بعد از کتاب است که برای بسته بندی کالاهای شکستنی به کار می رود. وزن کم و در حین حال کارایی زیادی دارد.

جعبه بسته بندی در سایز متوسط

برای وسایلی که نیاز خاصی به نگهداری ندارند و سایز تقریبا متوسطی دارند به کار می روند مانند سرویس قابلمه، لباس، اسباب بازی و …

جعبه بسته بندی در سایز بزرگ

این نوع کارتن ها مناسب فریت بار و جابجایی های داخلی جهت اسباب کشی منزل است و برای وسایلی مانند لوازم برقی، کامپیوتر، وسایل فلزی، پلاستیکی و وسایل شکستی بزرگ به کار می رود.

جعبه بسته بندی در سایز نسبتا بزرگ تر

همانند کارتن بزرگ برای وسایل برقی آشپزخانه، آباژور و وسایل تزیینی به کار می رود اما به دلیل قدرت تحمل وزن بیشتر از جعبه های بزرگ لقب نسبتا بزرگ را به خود اختصاص داده است.

  • جعبه پنج لایه مخصوص حمل بار
  • جعبه رگال دار یا جعبه بسته بندی مخصوص لباس
  • جعبه دارای درب یا کاور دارای زیپ برای بسته بندی اثاث منزل
  • جعبه مخصوص جابه جایی کتاب

انواع مختلف مقوا کدام است و کاربردهای آن چگونه است؟

امروزه هر چیزی که خریداری می شود در یک جعبه از جنس مقوا قرار دارد. با وجود جنس کاغذی این جعبه ها، مقاومت آنها بسیار بالا است و به آسانی از مواد داخل جعبه محافظت می کنند. کاغذهای مقوایی را به سه دسته زیر تقسیم می کنند:

مقوای جامد:

به تخته های جعبه تاشو یا کارتن تاشو گویند که ضخامت آن بسیار کم و سطح خارجی آن از پوششی صاف و صیقلی ساخته شده است. اولویت تولید این جعبه ها، بسته بندی کالاهای کم و خرده فروشی ها با آرم شرکت مورد نظر است. همچنین در بسته بندی کالاهایی مانند سی دی های مخصوص نرم افزارها، محصولات غذایی، آرایشی و غلات استفاده می شود. این مقواها تا حدودی انعطاف دارند اما با فشار و وزن زیاد خرد می شوند. البته سطح خارجی آنها در مقابل رطوبت و آب مقاومت بالایی دارد.

مقوای محکم:

مقواهایی که در ساخت پازل، جعبه موبایل، جعبه کفش و جلد کتاب به کار می روند را مقوای محکم گویند‌. با قرارگیری چند ورق از کاغذ کرافت روی هم و استفاده از چسب بین آنها، این مقواها تولید می شوند.

البته بسته مقدار ضخامت مورد نظر، تعداد لایه ها و مقدار چسب مصرفی تغییر می کند. این نوع مقوا انعطاف پذیر نیست و برای بسته بندی کالاهای طراحان به کار می رود. همچنین برای ایجاد ظاهری زیبا و منحصر به فرد، یک لایه کاغذ با طرح کالای مورد نظر را چاپ کرده و روی مقوا قرار می دهند.

مقوای راه راه یا کارتن اسباب کشی

کارتن یا مقوای راه راه با چسباندن رابط راه راه ما بین دو صفحه مقوا ساخته می شود؛ که همان قسمت راه راه باعث ایجاد استحکام مقوا می شود و آن را برای جابجایی و حمل کالاها امکان پذیر می کند.

قوی ترین کارتن شامل سه قسمت راه راه که مابین چهار ورقه تخته آستر تولید می شود. پرکاربرد ترین جعبه ها، جزء جعبه های تک جداره هستند که جهت بسته بندی کالاهای سنگین صنعتی و توسط شرکت مورد نظر سفارش ساخت آنها صورت می گیرد. مقواها انواع مختلفی مانند طراحی (مقوایی سفید، صاف و نازک جهت طراحی استفاده می شود)، لیوان یکبار مصرف و مقوا هایی با کاربرد خیاطی (پیراهن مردانه به حالت تاشو، دکمه زیر دست، زیر یقه) است.

انواع کاغذهای مورد استفاده در ساخت کارتن کدام است؟

کاغذهای-مورد-استفاده-در-ساخت-کارتنتخته های چین دار بیشتر از آسترهایی با جنس تست یا کرافت تولید می شوند. کرافت از درختانی با جنس چوب نرم و الیاف بکر ساخته می شود. در نتیجه جنس آن محکم تر و طراحی و چاپ آن آسانتر می شود. کرافت رایج ترین نوع کاغذ برای ساخت آستر خارجی محدوده موج دار است؛ و اما کاغذهای تست به شکل دو لایه و قابل بازیافت هستند‌ که به اندازه کاغذ کرافت محکم نیستند و به دلیل ارزان بودن جهت آستر داخلی مقوا و جعبه به کار می روند. لایه بیرونی یا کاغذ آستر، با دو لایه تولید می شود.

لایه رویی جهت پوشش دهی مناسب و سپس چاپ محصول است اما لایه زیرین برای چسباندن قسمت راه راه به کار می رود. کاغذهای تست و کرافت رایج ترین نوع آستر هستند اما تولید کنندگانی وجود دارند که از کاغذهای تراشه، بالا سفید، کاملا سفید، کرافت خالدار، نیمه شیمیایی، صدفی و باطله استفاده می کنند. کاغذهای باطله و نیمه شیمیایی برای ساختن شیارها به کار می روند و برای لایه بیرونی کارایی ندارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *